
Ett par Mavic Crossmax SLR 26" och ett par 29er hjul av samma modell. Dessa har legat och värmt sig över helgen hos Blue n´ Yellow.
![]() |
Yvonnes 26"hjul |
När man öppnade kartongen blev man glatt överraskad av att finna diverse tillbehör så som verktyg, hjulväskor tillhörande UST-ventiler och finfina stickers.

Vikten är ju alltid intressant och den landade på 1440 g som utlovat för 26" hjulparet.
För Crossmax SLR 29er landade vikten på 1716g inklusive QR, dessa vägde 58g per styck, alltså lite lägre än Mavics utlovade 1620g exklusive Qr. Från vad man kan se på bilder av den cykel jag väntar på kommer inte snabblåsen att användas, där används en annan lösning.
![]() |
Bakhjul Mavic Crossmax SLR 29er + Qr = 924 g |
Funderar på ett par jag också till nästa säsong. Men har även fått tips om Fun Works S-Light NoTubes ZTR Podium MMX. 1290gr utan QR för 3800SEK. Enda kruxet där är väl en maxvikt på 77kg för cyklisten, men det går väl att ordna. Annars finns N-light ZTR Alpine, 1390gr för 3200SEK. Båda hos bike-discount.
SvaraRaderaFår väl Googla och forska under vintern innan jag bestämmer mig.
Mavic har väl fördelen att det går att köra med slang, det tror jag inte går på NoTubes?
Crossmax SLR är riktigt bra och stryktåliga hjul, vet inte vad det är för cyklistmaxvikt på dom men det är säkert mer än 77kg :)
SvaraRaderaNågonstans måste ju kvalitén/hållbarheten bli lidande med hjul som dom du beskriver? Lättrullade nav?
Precis, jag har Gooooooglat och kollat just på naven och det verkar vara lite si å så med dom. Av vad jag sett på du-tub idag så är jag inte imponerad. Nä det lutar åt Mavic. Har misshandlat mina Aksium på racern i över fyra år utan att dom ens skevar...
RaderaTjenar Hasse,
RaderaJo jag tror att det betalar sig...